יום ראשון, 6 ביוני 2021

יושרה שניונית - אן לקי


טרילוגיית יושרה שניונית
מאת - אן לקי
הוצאת סיאל 


עדיין לא יצא לי להמליץ על ספרות בדיונית עד עכשיו, וחבל כי יש המון ספרים מצוינים בז'אנר הזה. וטרילוגיה זו היא אחת מהן. מי שלא יודע מה ההבדל בין מדע בדיוני ופנטזיה אז הנה ההסבר בקיצור: פנטזיה - עולם ימי ביניים, קוסמים, דרקונים ויצורים קסומים. מדע בדיוני - עולם עתידני-טכנולוגי, חלליות וחייזרים. ספרים בז'אנר הזה עוסקים בשאלה, כיצד אנו (או הסופר) מדמיינים איך יראה העולם והגזע האנושי בעוד מאות ואלפי שנים. יש הרבה ספרים וסרטים מז'אנר המדע הבדיוני שנעשו ונכתבו בעבר ששמשו השראה להמצאות מודרניות כמו למשל הטלפונים הסלולריים - הוצגו לראשונה בסדרת המדע הבדיוני "מסע בין כוכבים" בשנות ה-80 של המאה ה-20. לקח אומנם כמעט 20 שנה עד שיצאו הטלפונים הסלולריים הראשונים מאז שהם נראו לראשונה על המסך ועברו עוד כמה שנים עד שהטכנולוגיה התקדמה מספיק על מנת לעשות אותם קטנים ולא ענקיים. בכל מקרה, הטרילוגיה הזו מתרחשות כמה אלפי שנים לתוך העתיד. בה האנושות יישבה כבר הרבה מאוד כוכבי לכת. יש צבא חלליות גדול השומר על השלום אבל כמובן שמתחת לפני השטח יש מזימות בתוך מזימות על מנת להשיג שליטה בכל האנושות.
הסיפור שלנו עוסק בספינת מלחמה עם בינה מלאכותית שמוצאת את עצמה דחוסה כולה בגוף אנושי אחד (בעבר היא פיקדה על מאות אלפי שניוניות (גופות של לוחמי אויב שבהם עשו התאמות על מנת שהבינה המלאכותית של הספינה תוכל להיעזר בהם בזמן מלחמה). והסיבה שהיא הייתה תקועה בתוך גוף אנושי הייתה שמישהו בגד בה ובקפטן שלה והשמיד את הספינה עצמה. ועכשיו, המטרה היחידה של ספינת המלחמה שנקראה "יושרת טרן" היא למצוא את הקפטן שלה ויחדיו לצאת לנקום במי שעשו להם את זה. בהתחלה לא ברור מול מי יושרה נלחמת, ובגלל שהיא מוגבלת לגוף אנושי אחד לוקח לה הרבה מאוד זמן לעבד את המידע שבעבר הייתה מצליחה לעבד אותו בחלקיק השנייה, ולגלות רמזים למי בגד בהם. ככל שהעלילה מתקדמת, נחשפים שקרים בתוך אמיתות ולאן שיושרה לא מגיעה, היא לא יודעת מי אויב ומי ידיד. אבל ככל שעובר הזמן והיא נשארת בתוך הגוף האנושי, היא מפתחת יכולות אנושיות כמו חמלה, אהבה, רחמים ועוד והדמות שלה כבר לא מרגישה רובוטית יותר.
אחד הדברים המיוחדים בטרילוגיה היה שאין התייחסות למגדר. כלומר אין היא והוא, וכולם מקבלים התייחסות כאל זכר, אבל כאשר הדמויות מתוארות בתיאור פיזי, רק אז אנו מגלים אם מדובר בדמות זכר או בדמות נקבה.

אני מאוד ממליצה על הטרילוגיה הזו, למרות שהיא לא מתאימה לכל אחד. אני חושבת שהיא מאפשרת לנו לחלום על עולם שוויוני לחלוטין שבו היכולות של האדם קובעות ולא המגדר שלו. אבל מראות לנו שלמרות שהתקדמנו כל כך טכנולוגית, בבסיס אנחנו עדיין אנושיים וקטנוניים כמו תמיד. וזו לדעתי הגדולה של הסדרה ולמה ניתן להתחבר אליה למרות שהנושא מאוד שונה ממה שרבים מעוניינים לקרוא.

מתאים לנוער ומעלה ומבוגרים.

נתראה בפוסט הבא!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

  סקאנדר וגנב חד-הקרן מאת: א"פ סטידמן הוצאת כנרת זמורה ביתן שלום חברים! נכון שלפעמים אנחנו נתקלים בספר שפשוט אנחנו יודעים שהוא הולך להי...