יום שלישי, 7 בפברואר 2023

לבד על מאדים מאת אנדי וייר

 


לבד על מאדים
מאת אנדי וייר
הוצאת מודן


האם פעם קרה לכם שספר נראה לכם מגרררה בספרייה, אז אתם שואלים אותו ואז הוא יוצא לחופשה שנתית על מדף הספרים שלכם? כי זה מה שקרה לי עם הספר הזה. הוא היה ספר דיי חדש בספרייה, והוצג במדף הספרים החדשים,  השם שלו כבר סיקרן אותי, בתור חובבת מסע בין כוכבים מושבעת, החלטתי להוציא אותו לסיבוב אצלי במדף, במיוחד לאחר שקראתי את התקציר שלו. אבל אז הוא נתקע לי על המדף ולא הזמין אותי. במקרה חודשיים לאחר מכן, היה את יום הקולנוע הבינלאומי, (למי שלא מכיר, מדובר ביום שלם בו מוכרים כרטיסים לסרטים בעשרה שקלים). ובמקרה הקרינו את הסרט "להציל את מארק וויטני". הסרט נשמע לי מעניין ואמרתי לעצמי, לגמרי שווה עשרה שקלים. אז יצא שאני יושבת ונהניתי לי בסרט ותוך כדי הקרנה אני קולטת שהעלילה מוכרת לי. זה ממש הציק לי אז כשהגעתי הביתה, הלכתי ישר למדף הספרים שלי ושלפתי את הספר, קראתי את התקציר ולא האמנתי למראה עיניי. ראיתי את הסרט המבוסס על הספר לפני שקראתי אותו, איזה מחדל!!!! מיד החלטתי לשבת ולקרוא אותו, כי הסרט היה מעולה. ותקשיבו לי, הספר לא פחות טוב ואפילו יותר טוב ממנו. 

ולאחר הקדמה כזו, אין מנוס מלספר לכם קצת על הספר. מדובר בספר מדע בדיוני משובח ביותר העוסק במשלחת המאוישת השנייה למאדים. (אוקי, אז הוא לא בדיוק מדע בדיוני....) קבוצה של מדענים נשלחת לחקור את מאדים למשך חודש. אבל זמן קצר לאחר תחילת המשימה, מתחילה סופה רצינית ביותר המכריחה את הקבוצה לנטוש את המשימה ולחזור חזרה לכדור הארץ. במהלך הפינוי, שבר מעופף פוגע בבוטנאי / הנדסאי מארק ויטני ומפריד אותו מהקבוצה. מיד הקפטנית מתחילה לחפש אותו אבל עם רוחות חזקות מאוד וחול מעופף ותוך כדי התראות מהטייס של המשימה שאם הם לא יגיעו בקרוב, רכב המילוט יתהפך ואז הם יהיו תקועים במאדים, היא נאלצת לבצע החלטה בלתי אפשרית ובוחרת לנטוש את מארק ולהציל את שאר הצוות, בייחוד שכל הסימנים מראים שהמכשור ברכב המילוט קבע שאין סימני חיים מהמכשור הצמוד אל מארק. וכך עזבה המשלחת את מאדים בלב כבד ועם הידיעה שהם השאירו את גופתו של חבר צוות מאחור.

אך למרבה הפלא, לאחר שהסופה נגמרה, מתעורר מארק ויטני עם שבר מעופף הנעוץ בגופו. הוא מגלה שהמשלחת עזבה והשאירה אותו מאחור. עכשיו עומדת בפניו משימה בלתי אפשרית, לשרוד במאדים עד בואה של המשלחת הבאה שאמורה להגיע עוד חמש שנים. איך הוא יעשה את זה? איזה אתגרים הוא יתקל בהם במאמצי ההישרדות שלו? ואיך הוא יצליח להישאר שפוי ובריא בנפשו לאחר כל כך הרבה זמן לבד? כל זה ועוד מחכה לכם בין דפי הספר.

לאחר שקראתי אותו בפעם הראשונה, קראתי אותו פעמיים נוספות. הוא הפך בקלות לספר החביב עלי בשנים האחרונות. הוא מלא הומור, שנון מאוד, כתוב נפלא ובעל מידע מדויק מבחינת טכנית על הדרכים בהם האסטרונאוטים פועלים היום במשימות שונות בחלל. הוא שובח על ידי אסטרונאוטים מנאס"א על הדיוק הרב והעלילה מלאת הדמיון בהתאם לתנאים השוררים במאדים כיום. 

בקיצור, זה ספר שמתאים לכל מי שאוהב ספרי דרמה מתח הכתובים מעולה. אני ממליצה עליו מאוד. הוא מתאים לנוער ומעלה.

נתראה בפעם הבאה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

  סקאנדר וגנב חד-הקרן מאת: א"פ סטידמן הוצאת כנרת זמורה ביתן שלום חברים! נכון שלפעמים אנחנו נתקלים בספר שפשוט אנחנו יודעים שהוא הולך להי...